lördag 17 november 2012

Wes Anderson- weekend


 Efter att ha bevittnat ren filmmagi i Moonrise Kingdom insåg jag att jag bara måste ha mer! Har ni någonsin upplevt den där underbara känslan när ni vet att ni hittat er favorit, vare sig det gäller film eller musik eller något annat? Anderson har ALLT inom film som jag uppskattar. Till och med soundtracken innehåller mina största musikhjältar. Detta ledde till att jag härom dagen besökte min lokala videobutik för att se vad mer för guld det fanns att hitta i hyllorna. Här kommer dialogen som utspelade sig i butiken:

Jag: Ge mig alla Wes Anderson filmer ni har!

Tjejen bakom disken: Hur stavar du det namnet?

Jag: Med W. 

Tjejen bakom disken: Kan du bokstavera det?

Jag: W-E-S Anderson. Som det låter. Med ett S. Har ni möjligtvis Rushmore?

Tjejen: Nej. Men vi har The Royal T..ten..en..em..baums?

Jag: The Royal Tenenbaums, den tar jag!

Tjejen: Vi har The Dar..dar..jeel..l...

Jag: The darjeeling limited, den tar jag!

Tjejen: Det var väldigt vilka svåra namn det var på filmerna.

Jag: ...

Tjejen: Okej, vi har Fantastic Mr. Fox. 

Jag: Fantastic Mr. Fox, den tar jag!

Tjejen: Och så har vi den där nya, Moonrise Kingdom. Vill du ha den också?

Jag: Moonrise Kingdom...nej. Den tar jag nästa gång. Vad har ni mer?

Tjejen: Tyvärr, det var allt vi hade.

Jag ville nu säga: Allt ni hade!? Vad då allt ni hade?! Han har ju gjort typ tre stycken till, minst! Men alla Göta Kanal-filmerna har ni minsann! Det är skandal! Skandal, säger jag! (Jag lämnar butiken i ett episkt rökmoln och slår igen dörren så att glaset går sönder i en stor explosion av ilska)

Men jag säger: Okej, det blir bra med dem. Tack så mycket. (Lämnar butiken medan jag mumlar lite småirriterat för mig själv)

Så, det var alltså historien om när jag gick till den lokala videobutiken för att hyra alla Wes Anderson-filmer. Fyra stycken var allt de hade. Detta nederlag fick dock inte förstöra min Wes Anderson-weekend som jag tjuvstartade igår med The Royal Tenenbaums och Fantastic Mr. Fox. Underbart är allt jag har att säga än så länge. Idag blir det ännu en film, och så småningom kommer alla tre i ett litet kollage.

Simma lugnt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar