söndag 25 november 2012

Play (2011)


 Regisserad av Ruben Östlund

Baserad på en verklig händelse när tre svenska barn blev rånade av några invandrarpojkar. Det känns mer som om man bevittnar ett avsnitt ur en dokumentär där man rekonstruerar brottet för tv-tittarna än en film. I Play kastas man snabbt in och blir berörd in på bara skinnet av historien om hur några pojkars oskyldiga strosande på stan tar en otrolig vändning när de kommer i kontakt med ett annat ungt grabbgäng.

Skådespeleriet är över lag väldigt bra, och filmen innehåller inte en enda för mig känd skådespelare. Någon gång kan det svacka lite, men det är väl för att det är oerfarna och för mig okända talanger det handlar om. Glöm det jag har skrivit tidigare om dåliga svenska barnskådespelare. Bara man låter de göra det de är bra på blir det hur äkta som helst och mycket anmärkningsvärt. Jag blir så otroligt tagen av den här filmen att jag inte kan släppa den ur tanken långt efteråt och mycket är skådespeleriets förtjänst. Det finns nästan ett krav på att diskutera filmen efteråt och det gör Play utmärkt att visa i skolor (för ungdomar då, givetvis). 


Efter filmen vill jag bara lägga mig i sängen och gråta en skvätt över livets orättvisor, för att sedan stiga upp, fortsätta leva mitt liv och inte behöva se filmen igen (tro mig, detta är ingen kritik mot den utan bara ett bevis på filmens förträfflighet). Bilden och fotot dröjer ofta kvar längre än nödvändigt för att skapa intressanta effekter och det blir väldigt Hollywooddistanserat på ett uppfriskande sätt. Jag kan nästan dra lite Roy Andersson-paralleller i filmens avskalade uttryck och den innehåller nästan ingen musik alls. Filmens största mening är att skapa ett medvetande hos publiken om sina fördomar och agerande i olika situationer. Den är mer viktig än vad den är underhållande, och det drar ner betyget. Jag vill att det ska finnas humor i en tragisk film för att jag verkligen ska älska den. I Play finns varken humor eller värme. Bara elände. Men även om den är skitjobbig att ta sig igenom så är den så otroligt viktig att den var tvungen att göras. Jag är tacksam för att Ruben Östlund gjorde den och att jag tittade på den.

 Betyg:

                                                +

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar