torsdag 8 november 2012

Ted (2012)

 
 Regisserad av Seth MacFarlane
Jag måste erkänna att mina förväntningar kanske inte var direkt skyhöga på den här filmen när jag först hörde talas om den. Jag visste att regissören var skicklig på komedi, men jag var rädd för att Ted skulle bli lite för mycket som ett halvtimmesavsnitt av Family Guy där man trycker in så många skämt man bara orkar. Eller ännu värre, inte ens som Family Guy utan bara något barnsligt och pinsamt med tidigare hyfsat respekterade skådespelare som gör bort sig totalt (alla skådisar har gjort någon sådan film, tro mig). Men efter att ha läst en hel del bra saker om filmen fick jag upp hoppet om att få se en helt okej komedi, och gick till bion med mina vänner för att göra det. 

Filmen handlar kort och gott om en man som inte vill växa upp och hans ovanliga relation till sin nallebjörn. Oj, nämnde jag att nallen pratar? Och super? Och röker på? Mark Wahlberg spelar mannen och björnens röst görs av just Seth MacFarlane. Komedidrottningen Mila Kunis spelar den trötta flickvännen som vill se en förändring hos sin partner, och filmens handling bygger på om hon får den förändringen eller inte. 

Wahlberg passar förvånansvärt bra i rollen som den oansvarige latmasken och komedin är faktiskt lyckad. Skrattar högt gör man garanterat, även om filmen är lite för förutsägbar och lite för mycket komedi för att bli riktigt bra (givetvis, filmen handlar om en talande nallebjörn). Den har i alla fall uppnått sitt syfte, och jag lämnar salongen både mättad och på strålande humör. Jag spår en fortsatt lyckad komediframtid för vår käre Seth och hoppas på fler helt okej skrattrullar från honom. Ingen uppföljare bara vad du än gör. Nu räcker det liksom. 

Betyg:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar