fredag 2 november 2012

Allas våra älskade skurkar

Eftersom det är Halloween och så, så tänkte jag... vad? Har Halloween redan varit? Jaha. Öh, okej, jag tänker i alla fall visa en ny lista jag gjort. Med den vill jag trycka på innebörden att man ibland måste hylla de karaktärer som gör våra hjältar ännu mer hjältemodiga. Vi ska nu uppmärksamma dessa stackars vilsna själar som genom att gång på gång försöka förgöra sina största fiender på det ibland mest spektakulära sätt, får oss att hålla andan och börja tvivla på att våra huvudpersoner verkligen kommer att klara det här.

Mina damer och herrar, tillåt mig att presentera 10 utav mina favoritskurkar, både i böcker, på TV och i filmer för er som vill dra ut på Halloweenfirandet lite. Ordningen har ingen speciell innebörd.




1. Cruella De Vil




Min barndoms stora skräck. Hur kan man stjäla hundvalpar? Och dalmatiner till på köpet? Titta bara på de små söta prickarna.  Hur kan man?!Cruella De Vil är elakheten själv. Visserligen räcker det med att veta om hennes namn för att inse det, men hon ser inte ett dugg trevlig ut heller. Genidrag med ciggaretten och munstycket. Med Cruella som skurk har man avrått barn till att både röka och använda päls. Bra jobbat!


2. Jokern





Jo, ett leende kan vara det äckligaste som finns. Lite smink och ett excentriskt uttryck är det enda som behövs för att skrämma skiten ur mig. Jack, Heath, ni har gjort ert jobb mycket bra.  Jokern får mig att sova med tänd lampa varje gång och är en utmärkt Halloweeninsperation. Why so serious?


3. Darth Vader





Någon mer som nynnar melodin? Darth är så badass att han har en egen signatur. Och en mask som täcker ansiktet. Att han faktiskt tillhört rätt sida tillför bara känslan av ondska hos honom och ger honom en välförtjänt placering på min lista över otäcka skurkar. Shit, glömde varna för spoilers. Bäst att göra det nu: Varning för spoilers! Hoppas ni visste sanningen om Darth Vader. Inte bara för att jag förstört allt för er nu, utan också för att det tillhör allmänt vett att veta sådant.


 4. Dolores Umbridge





Hatar, hatar, HATAR henne! En bra karaktär är hon dock. Färgstark. Men jag avskyr henne. Avskyr, avskyr, AVSKYR!  Kanske avskyr jag henne mer än lorden själv? Nej, det får jag bara inte göra. Eller gör jag det? Nej. Nu fick jag ”han som inte får nämnas” nämnd också. Han är definitivt en skurk att nämna, han med. Han har däremot inte gjort mig så förbannad som Fröken katt och rosa. Usch!


5. Joffrey Baratheon




Någon mer som sett Game of Thrones? Då vet ni varför han är här. Ondska i form av en omogen tonåring. Bortskämd är han också.Jag kan komma på mig själv med att gå omkring arg på den där idioten i flera dagar efter att ha sett ett avsnitt. Inte så bra för min hälsa kanske, men en o så bra TV och bok-skurk. Way to go, George RR Martin!

                                                                                     

6. Ursula


Här kommer ännu en tecknad kvinna som under mina yngre år återigen bevisat att för mycket smink bara blir fel. Det är heller aldrig rätt att ta någon annans partner genom att se ännu snyggare ut är den stackars snälla dumpade. Eller att stjäla rösten ifrån den. Inte alls snällt faktiskt. Därför hamnar hon här, tillsammans med andra odjur där hon hör hemma.


7. Gru




Jomen visst är han en skurk. Han är bara ovanligt charmig för att vara en. Annars har han faktiskt alla egenskaper som krävs för att vara superskurk. Han ger ett uttryck av att vara totalt känslokall (till en början i alla fall), han försöker ta sig någon vart i samhället genom att stjäla och han har en lätt ryskt brytning. Varför har så många skurkar en lätt rysk brytning? Skumt.


8. Lex Luthor




Superskurkarnas superskurk. (Läste ni också någonting annat först? Så snuskiga ni är!) Stålmannens ärkefiende och vårt eget lilla ondskefulla geni. Återigen bevisar Lex att man måste vara ful för att vara riktigt skrämmande (inget illa ment, Gene Hackman och Kevin Spacey). När man också haft en nära relation med personen man senare vill förgöra ökar det som sagt elaknivån och även Lex erhåller en plats på min lista.


9. Hjärter Dam





Alice lilla spelkort som gått bärsärk och blivit den mest huvudavhuggande monarken jag läst om. (Bloody Mary och Henrik VIII kommer tätt därefter). Tänk dig att vara barn på den tiden då de riktigt onda figureras catch phrase var ”Av med huvudet!” istället för ja… vad vet jag…”Inget lördagsgodis!” Dagens barnboksskurkar är så otroligt mesiga att jag vill gråta bara för den sakens skull. Hjärter Dam är ond på riktigt och får mig att rysa varje gång hon delar ut dödsstraff som en kvinnlig mördarmaskin.


10. Doktor No



Här har vi en så kallad ”galen vetenskapsman” som verkligen vill sätta stopp för Bonds rätt att döda. Fast genom att döda honom. Han är en av de populäraste Bondskurkar någonsin, och jag undrar vad det är som får honom att vara så omtyckt. Så värst ful är han väl inte... nej, det måste vara något annat. Kanske har han åkt på vågen av den enorma popularitet filmen fick. Ja, så måste det vara. Eller så är det metallhänderna. Eller det faktum att han hade en svår uppväxt. Vad vet jag, superskurk är han i alla fall och trotts att han inte längre terroriserar Bond har han förevigt en skurkplats i våra hjärtan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar