onsdag 19 december 2012

Min jullista

 

Nej kära läsare, jag har inte missat att det är december och att julen står för dörren. Jag har bara inte tänk så mycket på hur snabbt tiden går när man har mycket att göra. Nu ska ni i alla fall få ta del av min alldeles egna jullista med låtar som jag helst lyssnar på för att hamna i rätt "dopp i grytan"-stämning. Håll till godo och God Jul för all del! 

1. Jingle Bells av Frank Sinatra

Jag älskar den mannens rena stämma. Frank är ett måste såhär i juletid!


2. Merry Xmas Everybody av Slade

 Det gamla glamrocksbandet Slade har verkligen skapat en säker jullåt som återkommer varje år. Jag gillar den skarpt, förmodligen på grund av att jag alltid älskat den härliga refrängen.

3. Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow! av Ella Fitzgerald

Låten skapar helt klart sköna vibbar hos mig, precis som Ellas otroligt behagliga röst jag skulle kunna lyssna till i timmar. 

4. A Christmas Duel av Cyndi Lauper och The Hives

En duell är verkligen vad som pågår mellan Cyndi och Pelle i denna annorlunda jullåt vars text inte alls innehåller julens budskap så som vi är vana vid att höra dem. Pelles röst bidrar också till att den här låten är ganska olik Frank Sinatras mysiga bjällerklang vi hörde tidigare.

5. Christmas Lights av Coldplay

Jag gillar Coldplay väldigt mycket och är ytterst tacksam över att de har en jullåt som sprider fin stämning i pepparkaksbaket. Jag älskar hur låten helt byter takt i mitten och därmed utvecklas till två jullåtar i en. 

6. Wonderful Christmas Time av Paul McCartney

Lite synt och lite brittiska dialekter. Underbart. 

7. Christmas Rappin' av Kurtis Blow

Jag är vanligtvis inget fan av rapp, men när julen kommer och då också alla dessa smöriga sånger om att det enda man vill ha i julklapp är sin käraste, så blir Kurtis Blow ett välkomnat avbrott.

8. Little Saint Nick av The Beach Boys

Sköna stämmor i en bra jullåt!

9. Christmas Wish av She and Him

Något långsammare tempo här än i låten innan men med lika fina stämmor av She and Him. Deras röster blir så väldigt harmoniska tillsammans att jag alltid får gåshud. 

10. Merry Christmas (I Don't Want To Fight Tonight) av Ramones

Avslutar starkt min jullista med punkrockskungarna i Ramones. Rockigt och uppfriskande med ett helt okej budskap om att man helst inte ska klappa till någon på käften när det är jul. Så sant, så sant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar