måndag 17 december 2012

Fantastic Mr. Fox (2009)

Då var den äntligen här. Den tredje och sista recensionen av min Wes Anderson-weekend, och också min personliga favorit. Hoppas ni uppskattar recensionerna. Har ni missat de övriga två av The Royal Tenenbaums och The Darjeeling limited är det bara att följa länken för att läsa dem. 

Regisserad av Wes Anderson
Mrs. Fox: You know, you really are... fantastic.
Mr. Fox: I try.

Fantastic Mr. Fox (Den fantastiska räven, svensk översättning) av Roald Dahl var den första boken som den amerikanska regissören Wes Anderson ägde. Jag gråter av lycka för att det också var den regissören och ingen annan som filmatiserade mästerverket. Jag kan nämligen inte i min vildaste fantasi komma fram till hur den här filmen skulle kunna göras på något bättre sätt än vad jag nyss fått se. Jag tror att det krävs en perfektionist som Wes, som faktiskt tillbringade en tid med Roald Dahls änka i Storbritannien, för att göra boken rättvisa och också skapa ett sådant sprakande fyrverkeri som filmen är.

Mr. Fox himself (George Clooney) har tröttnat på att inte längre få vara det vilddjur han faktiskt är och vill göra någonting åt saken. Man kan inte påstå annat än att George passar som handen i handsken i denna excentriskt håriga och lite fräna roll. Frugan Mrs. Fox är inte lika sugen på äventyr, trotts att hon älskar sin påhittige make. Även denna räv har fått den ultimata rösten av Meryl Streep och det blir så bra att jag bara njuter av att lyssna till deras kvicka dialoger om allt ifrån Mr. Foxs tidningsspalt till hur man ska handskas med deras lite annorlunda son Ash (Jason Schwartzman).


Mrs. Fox: If what I think is happening is happening- it better not be.

Fantastic Mr. Fox är inte bara den bästa animerade filmen jag någonsin sett, den är en utav de absolut bästa filmer jag någonsin sett. Och den blir bara bättre och bättre för varje gång. Man bara MÅSTE älska bomullsröken och pälsarna som rör sig i vinden, de vattenfylla låtsasögonen och de galna rävdansarna till 60-talsmusik. Stop motion är underbart och jag vill att den ska bryta Pixars dataanimerade familjefilmsmonopol. Med handarbete utan datorer blir också denna konstform charmig och riktigt stilfull, något som Wes verkligen omfamnat och satt sin egen prägel på. Med ett underfundigt manus skrivet tillsammans med Noah Baumbach, samt lite klassisk Anderson-scenografi blir Fantastic Mr. Fox en film att minnas och berätta om. Det bjuds inte direkt på några gapskrattsscener, men det har aldrig varit regissörens stil. Istället har man ett konstant leende på läpparna och den där härligt uppfriskande känslan i själen och sinnet som tyder på att man får se sagolik konst spelas upp framför sig. 

Hur mycket jag än funderar på vad jag ska ge Fantastic Mr. Fox kan jag inte komma fram till hur jag skulle kunna ge den något annat än fem av fem. Den är komplett för mig genom att bara vara vad den är. Återigen, tack Wes Anderson, du är min favorit och så är det bara.


Betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar