måndag 7 januari 2013

The Hobbit- An unexpected journey (2012)

Regisserad av Peter Jackson

Ett helt okej äventyr som varken förvånar eller förbryllar. Så lyder min korta recension. Önskas den längre versionen, var god fortsätt läs. 
Jag får lite småångest bara av att tänka på hur Peter Jackson måste ha känt sig när han tog beslutet om att göra en uppföljare på Sagan om Ringen- trilogin...fast bakvänt då. Vilka enorma förväntningar som vilade på den där skäggige mannens axlar. Jag fattar fortfarande inte hur han lyckades att inte drabbas av total prestationsångest och bara låste in sig i sin villa på Nya Zeeland för att stanna där för alltid. Det hade nog jag gjort (om jag hade haft en villa på Nya Zeeland, underförstått). Så låt mig bara börja med att säga: Bra jobbat, Peter, du klarade det. Du klarade det fint. 

För er som gillade Sagan om Ringen lika mycket som jag så kommer ni också att uppskatta historien om den lilla hobbiten från Fylke som en gång fick dela ett äventyr, inte bara med trollkarlen Gandalf utan också med 13 (matglada) dvärgar. Målet med resan: Att driva ut den elaka draken Smaug från Ensamma Bergen så att kungariket åter kan bli dvärgarnas.

Gandalf: I'm looking for someone to share in an adventure. 

Den lilla, låt oss säga bekväma hobbiten Bilbo Baggins spelas helt fantastiskt bra av britten Martin Freeman, som jag tidigare kände till endast tack vare den lite för mysiga romantiska komedin Love Actually. Freeman liksom ÄR Bilbo helt och fullt och hans mimik och kroppsliga approach passar så bra i den här kortväxta rollen. Gandalf görs precis i sin ordning av Ian McKellen och som ledardvärgen Thorin dyker ett nytt ansikte upp i den rad av nya ansiktet vi får se; nämligen Richard Armintage.

Men mycket har vi ju ändå sett förut och även fast jag hänförs av supersnygga sekvenser som endast kunde gjorts idag och inte för tolv år sedan så känns The Hobbit inte riktigt lika spännande som den borde göra. Jag vet inte om det faktum att jag läst boken spelar in, men jag tvivlar på det eftersom jag uppriktigt sagt inte kommer ihåg någonting av den. Jag antar att det beror på att den helt enkelt inte var så värst spännande...då är det kanske för mycket att begära att filmen också ska hålla mig på spänn hela tiden.
 
Thorin Oakenshield: So this is the Hobbit. 

Det är ett äventyr i alla fall och det kan ingen ta ifrån Peter Jacksons The Hobbit. 3D-effekterna jag fick på bio förstärkte väl inte känslan något nämnvärt då jag är ganska likgiltig till den typen av filmteknologi. Det är just den där känslan (med eller utan 3D) som gör att jag ändå gillar historien om den lille hobbiten och hans kompisar. Den lär inte toppa IMDB:s top 250- lista men den gör mig ändå ganska nöjd vid dagens slut. The Hobbit är långt ifrån lika bra som sina föregångare, men jag förutsätter att orsaken är den lite mindre storslagna storyn som Peter Jackson försöker ge liv. Fast jag kan inte vara riktigt säker, jag kommer ju som sagt inte ihåg boken.

Betyg:

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar