söndag 13 januari 2013

3 favoriter: Filmmusikmakare

Jag tänkte ha ett lite återkommande inslag på den här filmbloggen som jag kallar "3 favoriter". Med det menas att jag kommer publicera 3 utav mina personliga favoriter i kategorin film; det kan vara tre favoritkomedier, tre favoritregissörer, och så vidare. Jag tänkte börja med 3 favoritfilmmusikmakare (jösses, vilket långt ord!) eftersom jag, och säkert många med mig, älskar kombinationen film + musik och för att en bra rulle inte är någonting utan de förstärkande tonerna av vackert komponerade melodier. Här kommer mina 3 favoriter i kategorin filmmusikmakare. Kommentera gärna och delge era egna!


3. Alexandre Desplat

Detta franska geni finns i ALLT som är värt att finnas i. Han har gjort musik till filmer som The Curious Case of Benjamin Button, Harry Potter and the Deathly Hallows part 1 och 2 samt Extremely Loud and Incredibly Close, men dessa är bara en mikroskopisk del av allt han kan sätta på sitt CV. Desplat har också vunnit ett stort antal priser för sina kompositioner, men jag själv fick först upp ögonen för fransosen efter att ha hört honom i två utav mina favoritfilmer: Moonrise Kingdom och Fantastic Mr. Fox, båda av Wes Anderson. Jag ser fram emot deras tredje samarbete i filmen The Grand Budapest Hotel som kommer ut nästa år och njuter så länge av den underbara musiken i de två tidigare filmerna.


 



2.  Ennio Morricone

Det är omöjligt att göra en sådan här lista utan att ta med den verkliga legenden inom temat filmmusik. Ennio Morricone är väl kanske mest känd för musiken i alla dessa spaghettivästernfilmer, men givetvis har han åstadkommit så mycket mer i sin lååånga karriär. Trotts det så älskar jag allra mest hans verk i Den Onde, Den Gode, Den Fule, men också i Tarantinos Inglourious Basterds (det ska stavas så) och hans musik gör att filmen får den där vilda västern- känslan som jag tror att Tarantino var ute efter. Jag vet i alla fall att det bara var Morricone och ingen annan som skulle lyckas med uppdraget att framkalla just den känslan och därför är han en utav mina absoluta favoritfilmmusikmakare.


                                    


1. Yann Tiersen 

Här dyker ännu en fransos upp som jag uppskattat och aktat sedan mycket länge. Yann Tiersen är förmodligen mest förknippad med filmmusiken till filmen Amelie från Montmartre och det var tack vare den filmen jag fann denna stora kompositör. Jag tror det är blandningen mellan så många sorters genrer samt mellan gammalt och nytt som gör Tiersen så otroligt spännande och att han verkligen sticker ut med sina underbara kompositioner. Jag menar hur kan en man som blandar fransk folkmusik med leksakspiano och xylofon undvika uppmärksamhet? Det är de små sakerna som gör det med Yann Tiersen och som får mig att vilja lyssna på hans soundtrack om och om igen. De fina flöjtstroferna från filmen Good Bye Lenin är också en personlig favorit bland hans verk och jag vet att om jag någonsin gör en film är det han som ska skriva musiken.


Några kandidater som precis missade listan:

John Williams

Mark Mothersbaugh

Vince Guaraldi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar