fredag 18 januari 2013

Iron Sky (2012)

In 1945 the nazis went to the moon. In 2018 they are coming back.

Regisserad av Timo Vuorensola

Filmen handlar precis om det den lovar- Nazister från den mörka sidan av månen som kommer till jorden för att leva jävel. Episka rymdscener med högteknologiska farkoster som skjuter missiler på varandra. En massa nazistsatir och en lite dyster bild av framtiden. Det som egentligen överraskar är att den amerikanska presidenten, som man skulle kunna kalla Sarah Palin eftersom likheterna är slående, inte reagerar på det sättet hon förväntas göra när de första oljerocksklädda rymdgubbarna når amerikansk mark.

Stereotyperna fullkomligt lyser i denna debutfilm av finska Timo Vuorensola. Ett bra manus lyser också, fast med sin frånvaro. Iron Sky är överdriven, barnslig och outvecklad. Jag hade inte heller inte väntat mig några repliker som kommer att ge namn åt en filmblogg, men jag måste ändå säga att jag hade lite högre förväntningar än vad filmen levererade. Skämten träffar stundtals rätt och det kan bli lite roligt. Men oftast blir jag bara irriterad. Vad är det som gör mig irriterad? Man kan använda sig av begreppet "kaka på kaka" för att beskriva varför jag stör mig på filmens alldeles för konstiga story innehållande rymdfajter, nazister och dumma amerikaner. När också nazisterna ska vara supernazister och amerikanerna ska vara superamerikaner slutar det bara i ännu en film lika tråkig som en romantisk komedi och med karaktärer lika oäkta och överdimensionerade som i amerikanska filmer om andra världskriget. Den enda skillnaden är att man i amerikanska filmer om andra världskriget faktiskt vet vem man hejar på. I Iron Sky är båda parter lika korkade.

Jag har inga som helst problem med Science Fiction. Det jag har problem med är hur man använder genren på det sätt man gör här. Vissa saker rent visuellt är dock riktigt fina. Datoreffekterna håller extremt hög klass, likaså rekvisitan som gynnas av det faktum att tyskarna faktiskt pratar tyska med varandra. Med tanke på att filmen finansierats med hjälp av bidrag från privatpersoner är den extremt välgjord och snygg för ögat, och det måste jag ge beröm för. Min tid var inte helt bortkastad, och det kanske är viktigt att pointera. Tyvärr väger det visuellt snygga inte upp för allt det andra riktigt dåliga. Det var en cool idé, men en cool idé behöver nödvändigtvis inte göra en bra film.Tyvärr.

Betyg:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar