tisdag 23 april 2013

Fight Club (1999)



The Narrator: This is your life and it's ending one minute at the time.

Regisserad av David Fincher

Nej, jag fattar verkligen inte vad som är så jäkla speciellt med en film om psykiska störningar och en klubb som går ut på att män möts och slår sig blodiga. Fight Club har helt klart sina tjusningar och den är bra, men inget filmhistoriskt mästerverk. Edward Norton som The Narrator (hade han verkligen inget namn?) är bra, Brad Pitt som Tyler Durden är bättre och bäst är Helena Bonham Carter som Maria Singer. Bonham Carter och Norton levererar i och för sig alltid, oavsett om filmen i fråga inte till en början faller mig i smaken. Fight Club börjar dock riktigt bra, men tappar mitt intresse en aning någonstans i mitten. Svårt att svara på varför. Kanske funkar det inte riktigt att göra film av en så speciell bok, eller så är det bara jag som inte riktigt kan se helheten. Filmen gör i alla fall ett ljummet intryck på mig, och jag vill definitivt inte återuppleva 139 minuter av foreshadowing och deprimerande dialog igen. Men ett visst underhållningsvärde har den ändå, och jag kan inte med att ge den en tvåa. Rollprestationerna och filmkonsten i sig är för bra för det. 

Betyg:


 

2 kommentarer:

  1. Om du gillar Helena Bonham Carter ska du se Toast :) (det är dessutom ett plus om du gillar lille Kalle/Charlie från chokladfabriken :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toast...den får jag lägga på minnet, tack för tipset :) Kalle och chokladfabriken är riktigt mysig :)

      Radera