torsdag 14 februari 2013

3 favoriter: Kärlekspar på film

Idag är det som bekant Alla Hjärtans Dag och det tänkte jag uppmärksamma genom att publicera ännu en "3 favoriter"-lista. Denna gång blir det mina nuvarande favortikärlekspar från vita duken.



3. Cathy och Heathcliff

Efter att ha sett den nya filmatiseringen av Wuthering Heights från 2011 blev jag påmind om vilket intressant och otroligt sorgligt kärlekspar Cathy och Heathcliff är. Den fina tolkningen av den gamla kärlekshistorien gav nytt liv åt de två turturduvorna och jag rycks alltid med i alla känslomässiga svängar den fina duon står bakom. Någon gång kanske jag till och med tar mig för att läsa boken, skriven av en av många engelska mästarinnor i kärleksförklaringar; Emily Bronte. Någon gång...


2. Neo och Trinity

Hade den här listan handlat om coola kärlekspar hade Neo och Trinity från The Matrix toppat den. Se bara hur de matchar varandra med kolsvart hår, oljerockar och en intensiv krigarblick. Profetior hit och dit har inte så stor betydelse när det kommer till äkta känslor och Neo och Trinitys romans bidrar till filmtrilogins storslagenhet. Plus att det inte heller finns något mer romantiskt än att träna karate tillsammans. Inte på långa vägar.






1. Suzy och Sam 

Det känns som om Moonrise Kingdom toppar alla mina listor just nu, men jag kan inte hjälpa det. Suzy och Sam är ordet "adorable" i  formen av två tolvåringar och tillsammans slår de rekord i gullighet då deras ganska unga romans är så genuin och självklar att jag nästan blir avundsjuk. Det finns inget bättre sätt att fira Alla Hjärtans Dag på än med geléhjärtan och Wes Andersons historia om Suzy och Sam som slåss för sin kärlek och för varandra. Gulligt var ordet. 

 Glad Alla Hjärtans Dag!



Några kandidater som inte kom med på listan:

Han Solo och Prinsessan Leia

Django och Broomhilda

Wall-E och Eve

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar